logo
Nieuw Einde – Schrieversheide – Heksenberg – Beersdal – de Vrank – Rennemig – de Wieër – Passart Zuid – Heerlerheide centrum
menu1.png

HISTORIE

Gebruik van artikelen of gedeelten daarvan zonder toestemming van de Vereniging is niet toegestaan.
De inhoud van de artikelen blijft voor de verantwoordelijkheid van de schrijvers.

Toeristische Teksten Op Borden Stadsdeel Heerlerheide
Korte beschrijvingen van de historische plekken in ons stadsdeel. Dit is tot stand gekomen door samenwerking van de werkgroep 'historie algemeen' met de gemeente Heerlen
Auteur: J. Gubbels en Gemeente Heerlen datum: 2009-10-29

Mijnwerkerskampioenschappen wielrennen.

In 1946 ontwikkelde zich in Heerlerheide een nieuwe activiteit.
De Stichting Sportpark Heerlerheide o.l.v. voorzitter L. Grond – die zich ten doel stelde verbetering van de sportaccommodatie aan de Heigrindelweg – organiseerde voor het eerst , op zondag 25-8-1946, te Heerlerheide de mijnwerkers- kampioenschappen wielrennen
De vertegenwoordigde teams van de deelnemende mijnen – 12 in getal – bonden de sportieve strijd aan voor het kampioenschap 1946 met als inzet de persoonlijk eer én de dr. Groothoff-wisseltrofee.

Verdwenen Sportclubs /Activiteiten
Hockeyclub Green Star Heerlerheide.

De sportclub uit Heerlerheide die van 1946 tot 1962 zeker niet alleen voor rijkeluiskindjes bedoeld was, al weerden we sommige halfgaren van de club, uit angst dat hun sticks wapens werden”.
Zo opende wijlen Jo Ritzerfeld het vraaggesprek met de sportredactie van het Limburgs Dagblad.

Jo Ritzerfeld vertelt verder:
“In 1946 werd Green Star opgericht door Hub.Geraets uit Heerlerheide. Hij speelde bij Grashoppers in Brunssum, totdat die club door een vrijend stelletje in opspraak raakte.
Geraets mobiliseerde wat mensen om zich heen en zo zag Green Star het levenslicht .
We waren verwant aan voetbalclub Groene Ster.. Vandaar de naam. Engels ?
Omdat de oprichting vlak na de bevrijding plaatsvond.
Het eerste speelveld was een wei aan de Heigrindelweg van de familie Quaedvlieg-Beaujean, maar in gebruik door boer Frolichs. Een rampzalig veld . Hockeyen tussen de karresporen

Verdwenen Sportclubs /Activiteiten
Voetbalvereniging Sportieve Ster 1919 – 1940 Heerlerheide.

“Wie Heerlerheide zegt roemt Groene Ster , maar het was een vergeten mijnwerkersclub die Heerlerheide op de voetbalkaart zette, een smeltkroes van nationaliteiten, leek ruim driekwart eeuw geleden op weg naar een sportieve toekomst. Totdat de kleurrijke vereniging bruut door de oorlog geliquideerd werd”, zo luidde de aanvangstekst van een plaatsgevonden interview in de krant L.D. van zaterdag, 20 september 2003.

Bruinkool
Bruinkoolontginning Heerlerheide e.o.

Behalve steenkool en zilverzand had moeder natuur nog een bodemschat voor Heerlerheide gereserveerd.
Men was aan de weet gekomen dat dikke lagen bruinkool aanwezig waren o.a. in de driehoek Heerenweg – Schelsberg – Pappersjans.
Bruinkool is gemakkelijker te ontginnen ( dagbouw ) dan de veel dieper gelegen steenkool.
“De eeuw van de stoommachine speurde naar goedkope brandstof” zo meldden . de Bulletins uit het Land van Herle.
De NV Bergerode exploiteerde de driehoek.
Aan Carisborg I en II werden concessies verleend voor ontginningen van meerdere groeven o.a nabij Passart-Nieuwenhagen en omgeving.
Optimale werkgelegenheid was voorhanden; boven en onder elkaar werkten mensen in ploegendiensten op zoek naar zwart goud, zilver zand en bronskleurige bruinkool.

1 , Volgende >>

stadsdeel heerlerheide